1 den 6´e kadar. Toplam 6 Sayfa bulundu

Konu: NAMAZDAKİ HAREKETLERİN ANLAMI

  1. #1
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 29.01.06
    Mesajlar: 201

    NAMAZDAKİ HAREKETLERİN ANLAMI

    Namazdaki Hareketlerin Anlamları









    Namazdaki hareketlerin anlami



    Namazin her bir rüknünün, her bir kisminin ayri ayri hikmetleri bulunuyor. Kiyam da bir anlam ifade ediyor, kiraat da. Kiyamdan sonra rükuya gitmenin de bir hikmeti var, rükudan sonra secdeye kapanip ona en yakin hâle kavusmanin da... Kâinat çapinda icra edilen külli bir ibadetin temsilcisi makamindaki insan kendi vücudunda her an cereyan eden ibadetlerle birlikte canli ve "cansiz" sandigimiz âlemin ibadetlerini de günde bes kez Rabb-i Rahîmi'ne arz etmek durumunda:

    1.KIYAM


    Önce ayakta dikilip durur (kiyam) ve ellerimizi yukari dogru kaldirip, Allahü ekber (Ancak Allah yüce ve uludur) deriz. Böylece insan, O (cc) müstesna her seyi bir tarafa atip birakmakta ve Onun emir ve iradesine tabi duruma geçmektedir. Kulluk ve kölelik bu sekilde tescil edilir. Böylece ayakta duran tüm varliklarin ibadeti de temsil edilir.


    2. RÜKU

    Insan, Allahin sanina yakisan övgüler serdettikten sonra bu yücelik karsisinda kendini o derece aciz ve zayif hisseder ki, bunu ifade için öne egilir (rüku), saygi isareti olarak basini alçaltir ve, Sübhane Rabbiyel-Azim(Büyüklük ve azamet sadece Ona ait olan Rabbimi bütün noksanlardan tenzih edip yüceltirim.) der. Mü'min bu haliyle, rükû halindeki tüm canlilarin ibadetini de temsil etmektedir.


    3. DUA

    Sonra yine dogrularak kendisini bu dogru yola ilettigi için Allaha sükür ve hamdini arz eder. Bir an için Allahin yücelik ve büyüklügü ve kendi hareketinin basitlik ve küçüklügü karsisinda ayakta tefekküre dalip bundan o derece yilgin ve sarsilmis bir hale gelir.


    4. SECDE

    Secdeye kapanir ve alnini, tevazu ve acizligini tam manasiyla hissederek yere degdirir ve söyle söyler:

    Sübhane Rabbiyel-Ala (Büyüklük ve Yücelik sadece Ona ait olan Rabbimi bütün noksanlardan tenzih edip yüceltirim).


    5. TAHIYYAT VE SELAM

    Bu hareketleri bir dizi tekrar etmesinden sonra kisi kendini, arada hiçbir vasita veya araci bulunmaksizin dogrudan dogruya sahsen Allahin huzurunda bulur ve ondan istimdad edip yardim talep eder.

    Iki varlik karsilastiklarinda daima bu ikisi arasinda bir selamlasma gerçeklestirilir. Iste namazin bir kisminda (tesehhüd kismi) namazini eda etmekte olan Müslüman, Mirac esnasinda Muhammed (sas) ile Allah arasinda teati edilen selamlasma formüllerini aynen tekrar eder:

    Et-Tahiyyatü lillahi, ves-salavatü vettayyibatü. es-Selamu eleyke eyyuhen-Nebiyyü, ve rahmetullahi ve berakatüh. Es-Selamü aleyna ve alâ ibadillahissalihin

    (En mukaddes ve en zahidane hürmet ve tazimler Allaha aittir. Ey Nebi sana selam, Allahin rahmet ve bereketi de senin üzerine olsun. (Allahin) selami bizim üzerimize ve Allah karsisinda iyi ve mükemmel hareket eden salih kullarin üzerine olsun!)

  2. #2
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 06.09.06
    Mesajlar: 3.657

    RE: NAMAZDAKİ HAREKETLERİN ANLAMI

    ALLAH RAZI OLSUN.BİLEREK İBADET YAPMAK KADAR GÜZEL BİR DUYGU OLAMAZ.BU DA BENDEN BİR KATKI YAZINA.

    Namazın Hareketleri Ne Mana İfade Eder?

    1961’lerde evrimciliğin iyice alevlendirildiği günlerdeydi. Rahmetli Hacı Nazif Çelebi Süleymaniye camiinde bir öğle namazı kıldırmış, turistler de etrafını alarak imam kıyafeti içinde iken kendisine suallar sormuşlardı. Bunlar itirazcı suallerdi. Kimi, insanın maymundan geldiğini iddia etmek istiyor; kimi de, “seyrettiğimiz namazınızda niçin ayakta duruyor, eğiliyor, başınızı yere koyuyorsunuz. Bunun ne manası var? Bizim gibi sandalyeye oturun, papazın duasını dinleyin yeter”, diyordu.
    Rahmetli Hacı Nazif’in bunlara verdiği cevaplar hiç aklımdan çıkmaz. Ruhunu şad etmek niyetiyle size de arz edeyim seneler sonrasında.
    Evrimci turiste dönerek konuşan Çelebi, şöyle dedi:
    – Biz namazımızda önce ayakta, sonra rükûda, sonra da secdede oluyoruz. Bunun bir hikmet ve manası şudur.
    Ayakta iken ilk insan ilk babamız Âdem’in (elif)ini yazarız. Bunun için (elif) harfi gibi dimdik, upuzun dururuz.
    Sonra rukûa eğiliriz. Bununla da Âdem’in (dal)ını yazmış oluruz. Geriye (mim) kalır. Onu da yere başımızı koyar, (mim) gibi olur, öyle yazarız.
    Böylece her namazda babamız, Âdem’in adını yazar, maymundan geldiğimizi iddia edenleri fiilen reddetmiş oluruz.
    Bunun için maymunculuk iddiası bizde tutunamaz.
    İkincisine gelince:
    Namazımıza ilk başladığımızda ayakta iken Rabbimizin üzerimizde tecelli eden sayısız nimetlerini düşünür, sonra bu nimetleri verenin huzurunda minnet ve şükranla eğiliriz. Ancak bu eğilmeyi de kafi bulmayız, sonra kalkıp başımızı yere koyar, başımızla da minnetimizi dile getirmiş oluruz.
    Başımızı şunun için yere koyarız. Baş bedenin tümünü de idare eden en yüce varlığımız, en kıymetli organımızdır.
    Bununla demiş oluruz ki:
    – Ey Rabbimiz, varlığımızın en kıymetli kısmı başımızdır. İşte huzurunda başımızı dahi yerlere sürüyor, sana olan minnet ve şükrümüzü en kıymetli varlığımızı yerlere koymakla ifade ediyoruz. Şayet başımızdan daha kıymetli bir organımız olsaydı onu da huzurunda iftiharla yerlere serer, minnet ve şükrümüzü onunla da ifade etmek isterdik.
    Bu açıklamalardan sonra rehber turistin cevabı şöyle oldu:
    – Tamam tamam. Biraz daha anlatırsan grubumuza burada namaz kıldıracaksın.
    Bu sırada turistin biri Çelebi’ye yaklaşıp sordu:
    – Bundan sonraki namazınız saat kaçta olacak? Anlattığınız manada bir namazı ben de aranıza karışıp kılmak istiyorum. Bana çok uygun geldi bu anlayış içinde ayakta durmak, eğilmek, başı yerlere koyup Yaradan’a minnettarlığını ifade etmek. Bence de ibadet budur.
    2005-11-03
    ALINTI AHMET ŞAHİN.

  3. #3
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 29.01.06
    Mesajlar: 201

    RE: NAMAZDAKİ HAREKETLERİN ANLAMI

    RABBİM SİZDEN DE RAZI OLSUN KARDEŞİM ÇOK GÜZEL BİR PAYLAŞIMDI EMEĞİNİZE SAĞLIK. A.E.O.

  4. #4
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 25.05.10
    Yaş: 27
    Mesajlar: 1

    Alıntı ADALETIMAHZA´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Namazın Hareketleri Ne Mana İfade Eder?

    1961’lerde evrimciliğin iyice alevlendirildiği günlerdeydi. Rahmetli Hacı Nazif Çelebi Süleymaniye camiinde bir öğle namazı kıldırmış, turistler de etrafını alarak imam kıyafeti içinde iken kendisine suallar sormuşlardı. Bunlar itirazcı suallerdi. Kimi, insanın maymundan geldiğini iddia etmek istiyor; kimi de, “seyrettiğimiz namazınızda niçin ayakta duruyor, eğiliyor, başınızı yere koyuyorsunuz. Bunun ne manası var? Bizim gibi sandalyeye oturun, papazın duasını dinleyin yeter”, diyordu.
    Rahmetli Hacı Nazif’in bunlara verdiği cevaplar hiç aklımdan çıkmaz. Ruhunu şad etmek niyetiyle size de arz edeyim seneler sonrasında.
    Evrimci turiste dönerek konuşan Çelebi, şöyle dedi:
    – Biz namazımızda önce ayakta, sonra rükûda, sonra da secdede oluyoruz. Bunun bir hikmet ve manası şudur.
    Ayakta iken ilk insan ilk babamız Âdem’in (elif)ini yazarız. Bunun için (elif) harfi gibi dimdik, upuzun dururuz.
    Sonra rukûa eğiliriz. Bununla da Âdem’in (dal)ını yazmış oluruz. Geriye (mim) kalır. Onu da yere başımızı koyar, (mim) gibi olur, öyle yazarız.
    Böylece her namazda babamız, Âdem’in adını yazar, maymundan geldiğimizi iddia edenleri fiilen reddetmiş oluruz.
    Bunun için maymunculuk iddiası bizde tutunamaz.
    İkincisine gelince:
    Namazımıza ilk başladığımızda ayakta iken Rabbimizin üzerimizde tecelli eden sayısız nimetlerini düşünür, sonra bu nimetleri verenin huzurunda minnet ve şükranla eğiliriz. Ancak bu eğilmeyi de kafi bulmayız, sonra kalkıp başımızı yere koyar, başımızla da minnetimizi dile getirmiş oluruz.
    Başımızı şunun için yere koyarız. Baş bedenin tümünü de idare eden en yüce varlığımız, en kıymetli organımızdır.
    Bununla demiş oluruz ki:
    – Ey Rabbimiz, varlığımızın en kıymetli kısmı başımızdır. İşte huzurunda başımızı dahi yerlere sürüyor, sana olan minnet ve şükrümüzü en kıymetli varlığımızı yerlere koymakla ifade ediyoruz. Şayet başımızdan daha kıymetli bir organımız olsaydı onu da huzurunda iftiharla yerlere serer, minnet ve şükrümüzü onunla da ifade etmek isterdik.
    Bu açıklamalardan sonra rehber turistin cevabı şöyle oldu:
    – Tamam tamam. Biraz daha anlatırsan grubumuza burada namaz kıldıracaksın.
    Bu sırada turistin biri Çelebi’ye yaklaşıp sordu:
    – Bundan sonraki namazınız saat kaçta olacak? Anlattığınız manada bir namazı ben de aranıza karışıp kılmak istiyorum. Bana çok uygun geldi bu anlayış içinde ayakta durmak, eğilmek, başı yerlere koyup Yaradan’a minnettarlığını ifade etmek. Bence de ibadet budur.
    2005-11-03
    ALINTI AHMET ŞAHİN.


    Allah cc razı olsun bu kıssa çok güzeldi.Duygulandım

  5. #5
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 09.09.09
    Yer: kalbimizin huzur bulduğu yer;islamiyet .gen.tr
    Yaş: 28
    Mesajlar: 1.485

    selamun aleyküm rabbim hepinizden razı olsun kardeşlerim,çok güzel paylaşımlar...
    selam ve dua'ile...

  6. #6
    Durum: Çevrimdışı
    Üyelik Tarihi: 09.08.07
    Yer: Azerbaycan
    Yaş: 25
    Mesajlar: 886

    selamünaleyküm kardeşlerim.Allah razı olsun sizlerden inşallah

Benzer Konular

  1. Hayatin Anlami
    Konu Sahibi gülnisa Forum Bize Ayıracak 5 (beş) Dakikanız var mı
    Cevaplar: 35
    Son Mesaj: 09-03-2011, 23:58
  2. hayatin anlami
    Konu Sahibi nurus Forum Dini Hikayeler
    Cevaplar: 11
    Son Mesaj: 26-05-2008, 13:21
  3. NAMAZDAKİ HAREKETLERİN ANLAMI NE
    Konu Sahibi garipkalp Forum Dini sohbet
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 02-09-2007, 21:59
  4. NAMAZDAKİ GÜZELLİKLER
    Konu Sahibi selma85 Forum Dini sohbet
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 29-08-2006, 09:40

İşaretlemeler

Yetkileriniz

  • Konu açma yetkiniz yok
  • Cevap yazma yetkiniz yok.
  • Eklenti yükleme yetkiniz yok.
  • Mesajınızı değiştirme yetkiniz yok.
  •